Keuzes maken is moeilijk, vaak ontbreekt de juiste informatie om dit goed te doen. Daarom is een veel gebruikte strategie dan ook om alle opties open te houden totdat er wel een keuze moet worden gemaakt. In de tussentijd verzamelen we zoveel mogelijk informatie om een “Informed decision” te nemen. Deze aanpak werkt wel vertragend en enigszins verlammend. In dit artikel gaan we in op een software strategie die helpt bij het maken van goede keuzes.
Zowel bij het bouwen van nieuwe applicaties, als het aanpassen van bestaande software, moeten er vele keuzes worden gemaakt. Een goede software strategie bij een eerste versie is om dit MVP te maken. MVP staat voor Minimal Viable Product, een versie van de software die voldoet aan de minimale eisen van de gebruikers.
Een MVP versie houdt bijvoorbeeld weinig rekening met uitzonderingen. Bij het bepalen van de functionaliteit wordt de zogenaamde “happy flow” gebouwd. De versie zoals je verwacht dat een gebruiker door een applicatie gaat. In de praktijk proberen gebruikers echt van alles uit, om maar voor elkaar te krijgen wat ze graag willen. Dat leidt vaak tot onverwachte problemen met een applicatie. Voor de MVP variant is dat niet zo belangrijk. Daar gaat het vooral om, dat je aantoont dat het kan werken tegen lage kosten. Deze versie levert ook de hoogst mogelijke waarde ten opzichte van de kosten.
Bij een MVP versie staat de minimale functionaliteit vaak voorop. Je kunt beargumenteren dat die ook de hoogste waarde hebben. Voor de eindgebruiker is dat meestal ook waar. Maar er is meer waarde te behalen dan een puur functioneel gebruik. Google is daar een mooi voorbeeld van. Ze bieden eindgebruikers veel functionaliteit, maar de waarde voor hen is het verzamelen van data over het gebruik ervan. Dat maakt hun applicaties dus echt waardevol voor hen. Bij het selecteren van zaken die een applicatie moet bevatten is het zeker aan te bevelen om te ordenen op waarde. Dat kan dus ook voor een MVP versie. Maar eigenlijk gedurende het hele ontwikkel en doorontwikkel traject zou waarde creatie voorop moeten staan.
Door onze manier van software ontwikkelen, kun je alle wensen en eisen ineens aanleveren en vervolgens worden die in sprints van 2 tot 3 weken wel of niet ingevuld. Per onderdeel maken we een inschatting van de uren. Afhankelijk van de waarde van de functionaliteit wordt die wel of niet in de sprint planning opgenomen. Als klant bepaal je welke zaken opgepakt worden en welke nog wel even kunnen blijven liggen.
Op deze manier werk je aan een eerste versie van een product en ontwikkel je door op basis van hoogste waarde. Tegelijkertijd zijn de kosten ook nog goed onder controle te houden.
Ook is het mogelijk om functionaliteit die relatief duur is en weinig waarde toevoegt te laten vallen. Veel klanten willen ook niet opnieuw het wiel uitvinden en terecht, wij ook niet. Het kan zinvol zijn om bestaande software te selecteren en die aan te passen of uit te breiden. Ook voor het selecteren van standaard software, waar vaak licentie en inrichtings kosten aan verbonden zijn, is een strategie nuttig die eerst naar waarde kijkt en dan naar kosten.
Hoe groter een software selectie project en hoe ingewikkelder de processen zijn, hoe moeilijker een keuze is. Software met hoge licentie kosten kunnen over het algemeen meer dan software met een lage instap. Dergelijke software heeft wel extra kosten voor inrichting of integratie.
We ontzorgen onze klanten dan ook door te helpen met dergelijke keuzes. Kijk bijvoorbeeld eens naar ons portfolio. Of doe inspiratie op.